Voor wie blog jij eigenlijk?

13 maart 2018

Voor wie blog jij eigenlijk? (Met opdracht!)

Serieuze vraag: sta jij wel eens midden in de woonkamer (terwijl je alleen thuis bent) en roep je dan heel hard: “ik ben ontzettend goed in mijn vak! Huur mij in! Kijk naar alle dingen die ik goed kan!”

Je antwoord is hoop ik negatief. Het is namelijk een beetje raar om dat soort dingen te roepen terwijl niemand je hoort. Gewoon zomaar, in het wilde weg. Zinloos, ook. Als jij immers wilt dat iemand jou inhuurt omdat je goed bent in je vak, moet je dat aan mensen vertellen die daar baat bij hebben. En die zitten niet in je woonkamer.

Iedereen snapt dit principe. Toch spreek ik geregeld ondernemers die dit met hun blog doen. Ze schrijven iets leuks, zetten het online, doen niets aan promotie en klagen vervolgens dat bloggen nutteloos is. Want het levert geen nieuwe opdrachten op.

Dûh.

Als jij niet helder hebt tegen wie je praat en waar deze mensen überhaupt zitten, is het ook lastig om ze te bereiken. Een blog het wijde web op slingeren en er vervolgens niets mee doen, heeft geen zin. Als je weet voor ie je schrijft, waarom je schrijft en waar jouw doelgroep zit, wordt bloggen opeens een stuk nuttiger.

Daarom wil ik jullie vragen om voor jezelf op te schrijven voor wie je eigenlijk blogt.

Voor wie blog jij?

Tegen wie praat je? Wat wil je bereiken? Waar zit jouw doelgroep? Wat doe je om gehoord te worden? Wat kun je anders doen?

Ik doe het wel even voor:

Tegen wie praat ik?

Tegen ondernemers die meer omzet uit hun blog willen halen en zonder frustratie willen leren bloggen.

Wat wil ik bereiken?

Dat mensen op mijn website komen en denken “hee, die chick weet waar ze over praat. Ik ga vragen of ze mij wil helpen met mijn blog.” Ik wil in gesprek komen met mijn doelgroep en horen waar ze tegenaan lopen bij het bloggen. En die obstakels wil ik wegnemen.

Waar zit mijn doelgroep?

Op LinkedIn. Twitter. Misschien zitten een paar van jullie nog op Facebook. Jullie zijn mooi versnipperd over alle social media. Maar ik niet. Mijn focus ligt bij LinkedIn en Twitter en daar krioelt het van de bloggende ondernemers. Ook zitten jullie in bedrijfsverzamelgebouwen en op hippe flexwerkplekken.

Wat doe ik om gehoord te worden?

Ik heb een goed lopende mailinglist, waar ik tips en trucs deel. Af en toe hang ik de behulpzame betweter uit op LinkedIn en Twitter. Ik leg flyers neer bij bedrijfsverzamelgebouwen en hippe flexwerkplekken. Ik doe aan cold snail mail.

Wat kan ik anders doen?

Mijn mailinglist is niet openbaar. Dus alle tips en trucs die ik deel zijn niet toegankelijk. Vanaf nu ga ik alles weer online delen. Lekker zichtbaar zelf bloggen. Ik ben toch geen vegetarische slager? Ook kan ik wat harder roepen op social media. Ik vind het soms lastig om te vertellen hoe goed ik ben. Maar in de negen (9!!!) jaar dat ik me professioneel met bloggen bezighoud, heb ik mooie dingen bereikt. Ik ben een expert op mijn vakgebied, maar dat kunnen jullie niet ruiken. Dat zal ik toch echt zelf moeten vertellen.

Dit zijn mijn antwoorden, nu is het jouw beurt! Tegen wie praat je? Wat wil je bereiken? Waar zit jouw doelgroep? Wat doe je om gehoord te worden? Wat kun je anders doen?

Schrijf het op en je weet direct wat voor gerichte actie je kunt ondernemen om een nieuwe bron van potentiële opdrachten aan te boren.

Wil je dat ik naar jouw antwoorden kijk? Stuur me een bericht op LinkedIn of een e-mail.

Hup, niet treuzelen en aan de slag, meer omzet krijg je niet zomaar!

 

Wil jij meer weten over de supreme blogger methode?

LEER MEER


Wil je op de hoogte gehouden worden over de Supreme Blogger Methode? Vul hier je gegevens in zodat ik je een mailtje kan sturen als ik iets interessants met je wil delen.

Je hebt je succesvol aangemeld!

Pin It on Pinterest

Share This