Is jouw website schadelijk voor jouw onderneming?

19 maart 2018

Is jouw website schadelijk voor jouw onderneming?

Hij keek er een beetje benauwd bij. “Volgens mijn kinderen is Instagram nu heel belangrijk. Moet ik daar iets mee? En een website, kun jij die voor mij bouwen?” Ik stelde hem gerust en legde hem uit dat hij geen website nodig heeft. En Instagram mocht vergeten. Hij keek verward.

Voor wie is een website nodig?

Toen ik mijn bedrijf startte in 2009, vond ik dat iedere ondernemer een website MOEST hebben, en ik heb dan ook heel veel ondernemers een website verkocht. Puur omdat ik destijds vond dat een website onmisbaar was in het nieuwe millennium.

Inmiddels ben ik van gedachten veranderd. Een website is helemaal niet nodig. Sterker nog, een website kan je bedrijf schaden.

Als ik een dienst bij jou af wil nemen, en ik zie dat het laatste nieuws- of blogartikel op je site uit 2015 komt, ben ik mijn interesse kwijt. Als ik jouw website bezoek en deze kan niet goed weergegeven worden op mijn smartphone, haak ik af.

Hoe goed jouw product of dienst ook is, als jouw website afbreuk doet aan mijn ‘customer experience’ haak ik af. Want waarom heb jij sinds 2015 niets meer op je site geplaatst? Ligt je bedrijf stil? Is je kennis verouderd? Interesseert het je gewoon niet? En hoezo heb je anno 2018 een website die niet op telefoons geopend kan worden?

Waar plaats jij je content?

Bij acquisitiegesprekken luister ik. Laat ik ondernemers vertellen hoe ze privé aanwezig zijn op internet. Met welke sites, apps en social media hebben ze affiniteit?  Zijn ze een beetje handig? Hebben ze de tijd om een website bij te houden en hun blogs uitgebreid te promoten om traffic te genereren? Steeds vaker is het antwoord “nee”. En daarom ga ik niet meer vanuit dat een website een vereiste is. Je kunt beter geen website hebben, dan een slechte. Bloggen kun je overal, daar heb je geen website meer voor nodig.

Voorheen was ik van mening dat je altijd de baas moest zijn van je eigen content. Heel leuk al die goede artikelen op LinkedIn en Medium, maar als die sites morgen offline gaat ben je alles kwijt. Daarnaast verdienen deze bedrijven geld met/aan jouw unieke content. Maar via LinkedIn en Medium is het wel makkelijker om aandacht te genereren dan op www.jouwondernemingdieniemandkent.nl De kans dat zulke websites opeens verdwijnen, is nihil. En dat ze geld aan jouw content verdienen is prima, dat is de prijs die je betaalt voor de geweldige exposure.

Wat past bij jou?

Als je waarachtig contact wil hebben met jouw doelgroep, moet je je uiten op een manier die bij jou past. De opdrachtgever uit de eerste alinea was al actief op LinkedIn en Facebook. Hij heeft veel te vertellen over zijn vak en kan prima schrijven. Daarom hebben we samen een simpel marketingplan voor zijn nieuwe bedrijf opgesteld. Op LinkedIn deelt hij zijn ervaringen in de vorm van een blog. Deze plaatst hij door op zijn nieuwe bedrijfspagina op Facebook.

Voor hem geen flashy website, geen multimediastrategie om jongeren op Instagram te bereiken. Neen. Hij schrijft met passie en expertise over zijn vak. En zo wordt aan iedereen in zijn netwerk duidelijk dat Willy Dieks van Semper Host dé partij is om mee te praten als je een gastheer nodig hebt.

Wat vind jij? MOET je als ondernemer een website hebben? Ik hoor graag jouw mening! Hollereer naar me op LinkedIn, Twitter of mail me.

Wil jij meer weten over de supreme blogger methode?

Bloggen is makkelijk. Effectief bloggen is een uitdaging. Met de Supreme Blogger Methode haal jij gegarandeerd meer omzet binnen via jouw blog!

LEER MEER


Wil je op de hoogte gehouden worden over de Supreme Blogger Methode? Vul hier je gegevens in zodat ik je een mailtje kan sturen als ik iets interessants met je wil delen.

Je hebt je succesvol aangemeld!

Pin It on Pinterest

Share This