Hoe belangrijk is het om reactiemogelijkheden te hebben op je blog?

30 april 2018

Hoe belangrijk is het om reactiemogelijkheden op je blog te hebben?

Ik kreeg een boze e-mail van Karel. (Die eigenlijk helemaal geen Karel heet, maar hij geeft me geen toestemming om zijn naam te gebruiken, dus heet hij nu Karel.)

Karel heeft laatst een training bij mij gevolgd. Een van de thema’s die hij heeft behandeld was waarachtig contact. Vind ik best belangrijk. Niet omdat ik dat gewoon vind, maar omdat ik keer op keer in de praktijk merk dat het werkt. Mensen zijn slim. Ze weten wanneer iets een marketingtruc is. Als je waarachtig in contact komt met mensen bouw je een relatie op, en kun je makkelijker zakendoen.

Karel was het roerend met me eens. We bespraken hoe belangrijk het is om contact te hebben en niet alleen maar je commerciële boodschap te zenden. (KOOP TROUWENS ALLEMAAL MIJN BLOGCURSUS!)

Daarom was Karel perplex toen hij op een van mijn blogs wilde reageren en zag dat de reactiemogelijkheden op mijn website zijn uitgeschakeld.  Of zoals hij me mailde: “hoe kan de koningin van waarachtig klantcontact haar lezers monddood maken?”

(Nah, dat mailde hij helemaal niet. Dat maak ik ervan, wat dat staat leuker dan “waarom heb je het over waarachtig klantcontact en mag ik niet op je site reageren? Lekker contactgestoord!”)

Mijn antwoord was kort en verwarrend:

1867.

Ik leg ‘m even uit.

Hoe klantvriendelijk is een blog vol met spam?

Ik heb nog 1867 comments die ik na moet kijken. 99% van die comments bestaat uit geautomatiseerde spam. Mijn hoofddomein (judithvalentijn.nl) bestaat al heel erg lang en is bijzonder in trek bij spambots. Slimme spambots. Ik heb verschillende commentsystemen gebruikt om van ze af te komen. Akismet, Disqus, capcha’s, sommetjes… Iedere nieuw plug-in die ik installeerde bracht maar tijdelijk soelaas.

Omdat ik heel makkelijk bereikbaar ben via mail, Twitter en LinkedIn, heb ik na lang wikken en wegen besloten mijn comments helemaal dicht te gooien. Natuurlijk is het makkelijker als je direct op een blog kunt reageren, zonder eerst naar een ander platform te hoeven. Maar het is ook niet erg klantvriendelijk om reageerders weken te laten wachten tot hun comment is gepost omdat ik mezelf er niet toe kan zetten om de berg spam uit te kammen op echte reacties.

Doe wat werkt

Qua marketing ben ik heel flexibel. Mijn strategie is simpel: doe wat werkt. Voor mij werkte reactiemogelijkheden op mijn blog niet. Op mijn social media kanalen heb ik echter wel leuke gesprekken met mensen over bloggen. Maar ik weet dat er blogs zijn die juist drijven op de reacties op hun eigen platform. Een mooi voorbeeld is gezonsheidblogger Jesse van der Velde. Op zijn blog over zijn burn-out stromen de reacties binnen. Mensen stellen vragen en delen hun ervaringen.

Op deze manier voegt de reactiemogelijkheid waarde toe aan de website. Na het lezen van het artikel, lees je ook de comments. Voor Jesse van der Velde werkt deze strategie ontzettend goed en het zou zonde zijn om de comments te sluiten en mensen door te verwijzen naar verschillende platforms. Door dit waarachtige contact is de kans groter dat mensen de diensten en producten van Jesse af zullen nemen.

Wat werkt voor jou? To reageer or not to reageer?

Ik ga graag in discussie. Feedback op mijn stukken is welkom. En ik wil dolgraag jullie visie horen. Hoe belangrijk vind jij het om reactiemogelijkheden op je blog te hebben? Wat werkt voor jou? Vertel het mij op LinkedIn, Twitter of mail me!

 

Wil jij meer weten over de supreme blogger methode?

Bloggen is makkelijk. Effectief bloggen is een uitdaging. Met de Supreme Blogger Methode haal jij gegarandeerd meer omzet binnen via jouw blog!

LEER MEER


Wil je op de hoogte gehouden worden over de Supreme Blogger Methode? Vul hier je gegevens in zodat ik je een mailtje kan sturen als ik iets interessants met je wil delen.

Je hebt je succesvol aangemeld!

Pin It on Pinterest

Share This